Plan B als de debiteur niet betaalt

Plan B. Waar hebben we het vaker gehoord? Volgens mij is Brazilië de plek waar deze term momenteel veel wordt gebezigd. Bondscoach Louis van Gaal is in optima forma als hij oreert over plan A, plan B en het moment waarop je het moet inzetten. Leuk en interessant om zijn gedachten te volgen of dat in ieder geval te trachten. En los van het WK in Brazilië is het in ieder geval nuttig om een alternatief achter de hand te hebben. Hebben bedrijven in de incassobranche ook een plan B? Of concreet gezegd: welk alternatief ligt er klaar op het moment dat een debiteur niet over de brug komt en de factuur niet wordt betaald?

Positieve benadering van de debiteur

Plan B is een populair onderwerp op het werk bij de koffieautomaat. Louis heeft het voor elkaar. Toch zijn er schijnbaar genoeg bedrijven in diverse branches die zoiets niet achter de hand hebben ten aanzien van betalingsgedrag van hun debiteuren. Blijkbaar is het menselijk pas te gaan nadenken over een alternatief als financiële zaken niet lopen zoals gewenst en de betalingen uitblijven. Eén alternatief om een beter betalingsgedrag te bewerkstelligen, wil ik uitlichten. En dat is een duidelijke en positieve benadering van de debiteur. Niet dat we hem korting moeten geven, als hij zijn factuur op tijd betaalt. Nee, dat gaat wellicht te ver. Maar misschien is het een goed idee om ook ons eigen gedrag eens onder de loep te nemen.

Ik kan me uw eerste reactie wel voorstellen. “Het is allemaal leuk bedacht. Moet ik mijn gedrag veranderen, omdat hij weigert te betalen?” Toch kan een positieve benadering helpen. Het is belangrijk om reeds in de voorbereidingsfase duidelijk met de klant te communiceren en gemaakte afspraken vast te leggen. Dit geeft echter niet de zekerheid dat de klant in een later stadium netjes de factuur gaat betalen. Mochten er nadien problemen zijn omtrent de betalingsverplichting, blijf dan op een normale wijze in gesprek met de debiteur. Het heeft als voordeel dat je als schuldeiser op de hoogte blijft van hetgeen er speelt bij de andere partij. Uiteindelijk is het aanbieden van een betalingsregeling een optie die doorgaans zeer wordt gewaardeerd. Een ander prettig aspect van een betalingsregeling is, dat je niet onnodig zit te wachten op iets wat toch niet komt. Dat scheelt een hoop ergernis.

Als ondernemer is het wenselijk hierover eens van gedachten te wisselen met een erkend incassobedrijf. Hoe benaderen zij een debiteur? Wat vinden zij van zo’n positieve benadering? En is die benadering toepasbaar in uw onderneming? Neem gerust vrijblijvend contact met incassobureau Van Loon Incasso Advocaten. Wij hebben no cure no pay incasso als een erkend rechtsgebied en weten exact welke wegen ondernemers het best kunnen bewandelen om het betalingsgedrag van de debiteur op een positieve wijze te beïnvloeden.

Van Loon Incasso Advocaten, linker dan de rechter!